חשיבותו של גלגלון כיבוי אש

אירוע אש והשלכותיו הן לא משחק ילדים, כאשר בשנים האחרונות שריפה או יותר נכון כיבוי שריפה, הפכו למטלה מורכבת שטיפול איטי בה עלול להוביל לנזק חסר תקדים ולעתים גם למוטט עסק לחלוטין. לכן, החזקת ציוד כיבוי אש רלוונטי שיאפשר הגנה על רכוש וחשוב מכך – הגנה על נפש, מקבלת משנה תוקף בחשיבותה הן מבחינה רגולטורית עבור טופס 4 ולשון החוק, והן מבחינת הגנה על נפשות.

לכן, במאמר הקרוב נרחיב על אביזר לכיבוי אש זה, וכיצד מיקומו במסגרת ארון כיבוי אש מאורגן יכול וצפוי להציל רכוש וחיים רבים.

מהו גלגלון כיבוי אש?

גלגלון לכיבוי אש הוא מתקן שלפי חוק יש להתקינו במבנים מסוימים ובנקודות שליטה פוטנציאליות למען הפחתת נזקים וכיבוי דליקה. אותם גלגלים אדומים שניתן להבחין בהם בכל אולם או מתקן ציבורי, החל מבית ספר ועד לכדי מסעדה או מפעל, הם למעשה קו ההגנה הראשון מול דליקה, וזה שבאמצעות ארון אש אשר עוטף אותו חיצונית – ניתן לחסוך נזק רב לחיים ולממון כתוצאה משריפה פתאומית. 

חובת התקנת גלגלון לכיבוי אש – היישר מהמחוקק

לפי תקנות שירותי הכבאות התשל”ב – 1972, קיימת חובת התקנת גלגלון כיבוי אש ובהתאם כמובן גם ארון כיבוי אש בתוכו הוא יושב, בכל אחד מהמתקנים הבאים כדלקמן: מלון, בית תפילה, בית מגורים בעל יותר מ – 4 קומות, מפעלים, מחסנים, בתי ספר, אולמות קולנוע ותיאטרון ולמעשה – כל מוסד ציבורי שעתיד להכיל כמות גדולה של בני אדם.

בנוסף וכפי שנרחיב בהמשך, חשיבות נוספת להתקנת ארון כיבוי אש נובעת מהעובדה שמדובר בתנאי סף לקבלת אישור אכלוס מבנה. כלומר, ללא גלגלון כיבוי אש לטופס 4 בעל הנכס לא צפוי לקבל אישור אכלוס, ובנוסף, ברוב המוחלט של המקרים חברות הביטוח השונות יסרבו לבטח את הנכס ככל שאינו מחזיק באמצעי כיבוי שריפה או ציוד כיבוי אש הכרחיים להפחתת נזקים והגנה על רכוש כמו ארון כיבוי אש. 

ארון כיבוי אש – חשיבות התקנה ותחזוקה על ידי מקצועניים

זאת ועוד, כי לעתים רבות ניתן להבחין בארון כיבוי אש שאמנם הותקן ונוכח במבנה, אך תחזוקת ארון כיבוי האש נזנחה, ולמעשה ארון האש אינו זוכה לתשומת הלב הראויה לו – כאמצעי ראשון במעלה בהגנה על נפש והשגת שליטה על אירוע אש.

לכן, פרט כמובן לצורך המובן מאליו של התקנתן על ידי גורמי מקצוע שיבטיחו שארון אש יוכל לשמש אתכם בעת צרה – חשובה לא פחות גם ההקפדה על תחזוקה שוטפת ומקצועית של ארון כיבוי האש, כזו שנעשית על ידי חברה מקצועית ומנוסה בתחום, שתדע ביוזמתה לעדכן כי אמצעי כיבוי האש במבנה אינם שמישים עוד או לחליפין מאבדים אפקטיביות.

סוגי שונים לארון כיבוי אש

קיים מגוון רחב של גלגלי כיבוי אש שמסווגים בהתאם לסוג החומר שממנו מורכב הגלגל לכיבוי אש, לצד כמובן קוטר הצינור עצמו שמשליך על כמות וקצב המים שהוא מסוגל להוציא, וכפועל יוצא מכך גם על יכולתו להתמודד עם דליקה.

כיום, נפוצים במיוחד גלגלים אלה העשויים מגומי או מ- PVC, אשר קוטרם לרוב עומד על 3/4 אינצ’ ובאורך של 25 או 30 מטרים. ארון כיבוי אש סטנדרטי שמכיל מזנק בקוטר אינצ’ ופועל באמצעות לחץ של 12 בר, מאפשר לסילון המים שיוצא ממנו להגיע לכדי 10 מטרים, ומשכך מהווה כלי יעיל ופשוט לתפעול בהינתן כל שריפה ודליקה ראשונית.

גלגלון כיבוי אש לטופס 4

במדינת ישראל קבלת הניירת ההכרחית למען אכלוס מבנה ידועה לשמצה בגין הזמן הארוך שהנפקת האישורים דורשת ומצריכה מבעלי הבניין. כחלק מאותה מעטפת בירוקרטית, טופס 4 או בשמו המלא – טופס אישור אכלוס, מהווה משוכה נוספת שעל בעלי הבניין לצלוח בדרכם לאכלוסו המלא.

קבלת האישור מתאפשרת רק כאשר המבנה הוכיח את כשירותו מבחינת חיבור לתשתיות השונות, וכחלק מכך הוא כמובן החזקה במעטפת הגנת אש רלוונטית ואפקטיבית. כלומר, התקנת ארון כיבוי אש ומשכך כיבוי דליקה באמצעות זרנוק המחובר לגלגל המים המסתובב – היא תנאי הכרחי לקבלת האישור הנכסף וסיום הפרויקט. או במילים אחרות – חשיבות התקנת גלגלון כיבוי אש לטופס 4 ולהצלת נפשות הופכות את התקנתו לחובה עבור כל בעל בניין, בין אם הוא נועד למגורים או לעסקים.

להתפשר על גלגלון לכיבוי אש – זה משחק באש

כפי שאפשר להבין מהכתוב לעיל, החזקה בגלגלון כיבוי אש בפרט ומערכת הגנת אש אקטיבית ופסיבית בכלל, היא דרישה טכנית ומהותית שטיפול מסור ורציני בה מקל רבות על בעלי הנכס הן בטרם אוכלס ובמיוחד כאשר חלילה התעורר צורך להשתמש בו.

אותה חשיבות נובעת לא רק מהיחס שחברות הביטוח והרגולטור מקנה לנוכחותו, אלא גם מיכולתו המשמעותית של ארון כיבוי אש במניעת התפתחות דליקה ונזק רב לנפש ורכוש. לכן, משחודדה חשיבות התקנתו, נותר רק לציין שבתהליך שכזה מומלץ לפנות לגורמי מקצוע מנוסים ובעלי ניסיון רב בעמידה בדרישות החוק ושיוכלו להבטיח שעל כל צרה שלא תבוא – המבנה ערוך ומוכן להבטחת יושביו.

שיתוף

צרו קשר עוד היום