זרנוק לכיבוי אש - מהו חשיבותו לכיבוי אש ושריפות

הפחתת נזקים, השגת שליטה על אירוע אש, הגנה על רכוש וכיבוי שריפה – כל אלו הם מטרתו העיקרית של ציוד מיגון אש אפקטיבי ורלוונטי, כזה שמאפשר להתמודד עם דליקה בהקדם האפשרי ועם מינימום נזק סביבתי לרכוש ולאדם. לכן, חלק בלתי נפרד מעמידה ביעדים אלו עובר בהצטיידות בזרנוק מים איכותי שיכול לעשות את ההבדל בין שריפה שמשתוללת ומכלה כל שנכלה לדרכה, לבין תאונה נקודתית שלא יוצאת מגדר שליטה.

לכן, במאמר הקרוב נרחיב על עולמים הזרנוק והמזנק, ועל פרטים שחשוב להכיר בדרך לרכישת או תחזוקת זרנוקים לכיבוי אש.

מהו זרנוק?

זוהי החוליה המקשרת בין מאגר המים שנועד להתמודדות עם אירוע אש וכיבוי שריפה, לבין הדליקה עצמה ואחיזתה במרחב. צינור כיבוי אש זה הוא חלק בלתי נפרד ממאגר ציוד כיבוי אש, כאשר הוא מונח לרוב בתוך גלגלונים או בשמם המקצועי – ארון כיבוי אש לגלגלון. זהו למעשה צינור ארוך ועבה שנמתח לטווחים שונים בהתאם לגוף המשתמש בו.

כלומר, זרנוקים סטנדרטים לרוב נמתחים לטווח של 10 – 20 מטרים, כאשר זרנוק כיבוי אש רשמי של כוחות הכיבוי וההצלה יכול להגיע לכדי עשרות מטרים. לכל הזרנוקים לכיבוי אש מותקן בקצה מזנק שמווסת את קצב יציאת המים, ומאפשר הוצאה רציפה ועקבית של מים מהמאגר למען כיבוי דליקה.

לכן, למזנק קיים תפקיד חשוב לא פחות מאשר לזרנוק, היות ומזנק שאינו מתאים לצינור המים עלול להקשות בהגנה על רכוש והגנה על נפש – הן של לכודים בשריפה והן של האוחז בצינור, כיוון שמדובר בלחץ מים משמעותי שכאשר אינו רציף הוא יכול לגרום נזק לאוחז בצינור.

התאמת מזנק לצינור המים – לפי השריפה הפוטנציאלית

קיים מגוון רחב של סוגי צינורות מים ומזנקים בהם ניתן להשתמש במסגרת כיבוי דליקה, כאשר ניתן להבחין בגלגלונים הנבדלים זה מזה בקוטר המזנק ובאורך הזרנוק. ההבדל בין צינור מים גמיש לקשה נוגע למידת הסדקים שצפויים להיווצר בזרנוק כיבוי אש לאורך זמן. הלחץ הרב שמופעל על זרנוק מים שוחק ופוצע את הצינור עצמו עד כדי שהצינור עשוי לאבד אפקטיביות ולחץ, וכפועל יוצא מכך גם לרדת ביכולת כיבוי שריפה.

בנוסף, גם בחירה במזנק צר לעומת רחב צפויה להשפיע על יכולת ארון אש להתמודד עם אירוע אש. ככל שיבחר מזנק צר יותר, כך ציוד כיבוי אש מותאם לדליקה רחוקה יותר. לעומת זאת, מזנק רחב מותאם להגנה על נפש וכחלק מציוד כיבוי אש לטווח קצר ובינוני, כזה שנדרש בזמן קצר מאוד לכבות שטח רחב וצמוד לארון אש. לדוגמה, במסגרת מטבחים או מפעלים תעשייתיים סביר שנראה זרנוק כיבוי אש בעל מזנק רחב יותר מאשר במקומות בהם המרחק בין ציוד כיבוי אש לשריפה עצמה הוא רחוק ומגיע לכדי עשרות מטרים.

זרנוקים לכיבוי אש – עלויות

עלותם של זרנוקים לכיבוי אש אינה גבוהה במיוחד לנוכח התרומה העצומה שלהם להפחתת נזקים ולהגנה על נפש. כלומר, טווח המחירים נע בין מאות בודדות לכדי מעט מעל ל – 1,000 ש”ח, כאשר ההבדל במחירים נקבע לפי התקן שלפיו הוא יוצר. צינורות כיבוי האש בישראל הינם לרוב בצבע אדום ועשויים בעיקר לפי המפרט של התקן הגרמני והישראלי, אך ניתן בהחלט להבחין במרחב הציבורי גם בארון כיבוי אש לגלגלון בעלי צינור כיבוי אש אנגלי הנבדל מהקודמים בצבע הצינור.

לעומת זאת, יש לציין שכשמדובר בזרנוקים עלותו של צינור כיבוי אש זה בפרט וארון כיבוי אש לגלגלון בכלל, היא פעוטה וחסרת משמעות לנוכח הסכנות האפשריות כתוצאה מהימנעות החזקת ציוד קרדינלי שכזה. זאת מכיוון שהחזקה בגלגלון אש מצויד המכיל צינור כיבוי אש איכותי ושימושי היא תנאי סף לקבלת אישור אכלוס מבנה (טופס 4), כמו גם לקבלת כיסוי ביטוחי מטעם חברות הביטוח. לכן, תהיה אשר תהיה העלות, החזקת זרנוק כיבוי אש היא צעד כלכלי ומוסרי ראשון במעלה, קל וחומר כאשר מדובר במקומות ציבוריים הומי אדם בהם התלקחות שריפה עלולה להוות אסון לרכוש ולנפש.

זרנוק כיבוי אש – מהרכישה ועד להתקנה

בנוסף לכך, חשוב להבהיר שרכישת זרנוק כיבוי אש אינה ערובה נצחית להחזקה במערכת כיבוי אש אפקטיבית, כאשר חשוב לא פחות להמשיך ולתחזק את הצינור לכיבוי האש הזה מעת לעת. כלומר, מכיוון שמדובר בצינור גומי שאינו מופעל לעתים קרובות, כמו גם שמונח בסביבה לחה וחשוכה, לאורך זמן עלול להתפתח בלאי טבעי בצינור, דבר שעלול לפגוע באיכותו.

לכן, יש להקפיד לבצע בדיקות איכות רוחביות בציוד כיבוי האש, ורצוי שאלו יתבצעו על ידי גורמי מקצוע מומחים ובעלי ניסיון בהתאמת הציוד לצרכי המבנה, ולעמידה בתקנות הרגולטור.

תנו למבנה את היכולת להתגונן נגד שריפה

זרנוק כיבוי אש הוא חלק בלתי נפרד מכל מערך כיבוי אש וכזה שמאפשר לכל מבנה לספק מענה ראשוני והכרחי נגד התלקחות שריפה. לכן, פרט להקפדה על התאמת צינור כיבוי אש תקני בהתאם לצורך השריפה הפוטנציאלי באותו חלל, חשובה גם הבחירה בגוף מקצועי ואמין שיוכל לוודא שתחזוקת מערך האש נעשית לאשורו, ושלמבנה ויושביו קיימת היכולת להתגונן נגד שריפה ודליקה.

שיתוף

צרו קשר עוד היום