ציוד כיבוי אש- כך תגנו על הנכס שלכם

ציוד כיבוי אש מאפשר התמודדות טובה יותר עם אירוע אש, כאשר דליקה משתוללת ומכלה את כל שעומד בפניה. ציוד כיבוי אש איכותי ומותאם מסייע לכן להפחתת נזקים, הגנה על רכוש, כיבוי שריפה מהיר ושמירה על תחולת המבנה וכחלק מכך – גם הגנה על נפשות הנמצאות בתוכו.

לכן, במאמר הקרוב נרחיב על ארון כיבוי אש ומרכיביו השונים – זרנוק, מזנק וגלגלון כיבוי אש, וכיצד אלו יחדיו תורמים לכיבוי דליקה.

מה זה ציוד כיבוי אש?

כמצוין, ציוד כיבוי אש הוא ציוד שמשמש את יושבי המבנה לכיבוי שריפה. אותו ציוד מתחלק למעטפת הגנה פסיבית שתכליתה קניית זמן יקר במסגרתו מתאפשרת הגנה על רכוש וכמובן הגנה על נפשות, לצד מעטפת הגנה אקטיבית שתוקפת את הדליקה ומסייעת להפחית את ממדי אירוע אש. כחלק מאותו צד אקטיבי עליו נרחיב במאמר זה, ניתן להצביע על מטפי כיבוי אש, ספרינקלרים שמתיזים מים או קצף מהתקרה, וכמובן – ארון כיבוי אש מצויד ושמיש.

אותו ארון כיבוי אש מכיל זרנוק שמחבר בין מקור המים לדליקה, ומזנק בקצה שמווסת את הלחץ לכדי סילון מים אפקטיבי שמונע את אחיזת האש ומרטיב משטחים שאילולא הרטבתם השריפה יכלה לאחוז בהם. צינורות הכיבוי שמרכיבים את גלגלון כיבוי האש עשויים מגומי או מ – PVC, כחומרים גמישים שיכולים לסייע לעקוף פינות או חסמים טבעיים במבנה ולהגיע אל השריפה עצמה.

ציוד כיבוי אש – קו הגנה ראשון לכיבוי שריפה

כאשר עולה הצורך לכיבוי דליקה, ציוד כיבוי אש הוא האמצעי הטוב ביותר להתמודדות עם מקרי חירום – כאשר יושבי המבנה נדרשים לבצע הגנה על רכוש או הגנה על נפש היושבים בו. את אותו ציוד נהוג לחלק לציוד רלוונטי לעסקים ובתי מלאכה, למול ציוד שחשוב שיהיה קיים בכל בית באשר הוא.

לדוגמה, בבתים פרטיים בהם שטח המבנה קטן לעומת מבנה משרדי או מפעל בעל קומות רבות, סביר שלא ניתקל בספרינקלרים או אמצעים תעשייתיים כמו גלגלון כיבוי אש, אלא בעיקר במערכות גילוי כמו גלאי עשן וייתכן שאף צבע מעכב בעירה.

לעומת זאת, בבתי עסק ובמיוחד בכאלו שפועלים באמצעות אש כמו מפעלים, מסעדות ובתי מלאכה – זרנוק ומזנק הם חלק בלתי נפרד ממערך כיבוי האש, וכזה שמאפשר הפחתת נזקים שאילולא היא ייתכן והעסק ואף המבנה יישרפו לחלוטין.

בנוסף, בניגוד לבית פרטי שאינו מחויב בהתקנת מערכת אש – כאשר עסק אינו נוקט את כלל האמצעים הנדרשים על פי חוק למען הפחתת נזקים כתוצאה מכיבוי דליקה, חברות הביטוח נמנעות מלכסות נזקים שמקורם באש. משכך, ייתכן ובעל עסק שנמנע מהחזקת ארון כיבוי אש מצויד עלול למצוא את עצמו עומד לבדו לנוכח נזקי דליקה, ולגלות שתחושת הביטחון שנלוותה לביטוח שרכש אינה מסייעת לו להתמודד עם נזקי הדליקה ביום שאחרי.

הקשר בין ציוד כיבוי אש לטופס 4

פרט כמובן ליתרונות הרבים שבהקטנת נזק ושמירה על חיי אדם כאשר שריפה מתפרצת – להחזקת גלגלון אש בעל מזנק וזרנוק כשירים יש השלכה גם על קבלת טופס אכלוס (טופס 4) שמאפשר לבעל המבנה להכניס אליו דיירים. זאת מכיוון שבהיעדר הציוד הרלוונטי המבנה נמצא כבעל תשתיות חלקיות ולכן שאינו ראוי לאכלוס אדם. זו גם הסיבה שבגינה ניתן לראות בכל מבנה ציבורי – החל מבניין בעל למעלה מ – 4 קומות וכלה בכל בית ספר, אולם תיאטרון או קולנוע ומפעל, ארון כיבוי אש מותאם ומצויד להגנה על יושבי המקום ותחולת המבנה לנוכח דליקה.

לכן, כדי ליהנות מכיסוי ביטוחי לעת שריפה וכדי לאפשר אכלוס מהיר ולהימנע מבירוקרטיה מעייפת – מומלצת רכישת ציוד כיבוי אש בהקדם, והכשרת המבנה להתמודדות עם נזקי שריפה פוטנציאלית.

כשמדובר באש – פונים למקצוענים

בנוסף לכך, דעה רווחת ושגויה בציבור היא שמן הרגע שנרכש הציוד הרלוונטי שהמחוקק דורש הסתיימה מלאכת התחזוקה או ההתמודדות עם נזקי שריפה אפשרית. לעומת זאת, כחלק מההתחייבות של חברות הביטוח ודרישות הרגולטור, על בעל המבנה לבצע תחזוקה שוטפת של הציוד, ולוודא את כשירותו להתמודדות עם דליקה, כשירות שנשחקת לאורך זמן.

לכן, כדי להבטיח שהמבנה שלכם עומד בכל הדרישות ואכן יוכל לשמש אתכם לעת צרה – הן ברגעי ההתלקחות עצמם והן מול הרשויות והגופים השונים, חשוב לוודא שרכשתם ציוד שמותאם לצורכי המבנה שלכם ושתוחזק כהלכה על ידי חברה מקצועית שמנוסה בהתאמת מבנים לסכנות האש השונות.

אותה פנייה חיצונית תאפשר למבנה להימנע בהחזקת ציוד מיותר שאינו זקוק לו, לשמור על כשירות הציוד וטיפול בבלאי טבעי שמתפתח, וכמובן למקסם את הקטנת הנזק ומניעת הפגיעה בנפש וברכוש בהינתן התלקחות שריפה.

אל תיתפסו לא מוכנים

החזקה בציוד כיבוי אש מותאם וכשיר היא השלב הבסיסי אך החשוב ביותר בהשגת שליטה על שריפה והבטחת צמצום נזקיה למינימום האפשרי. עובדה זו, ביחד עם דרישות רגולטוריות להצבת ציוד שכזה בנקודות מפתח ובמבנים בעלי סכנת התלקחות גבוהה או בעלי פוטנציאל נזק גבוה לעת שריפה – הופכות את הציוד לכלי מפתח בשמירה על המבנה, תחולתו, ודייריו.

לכן, אילו גם המבנה שלכם עדיין אינו מחזיק בציוד הכרחי כל כך, מומלץ בהקדם לבצע פנייה לגורם מקצועי ואמין שיוכל לסייע לכם לצלוח את תהליך מיגון המבנה על הצד הטוב ביותר, ובהקדם האפשרי.

 

שיתוף

צרו קשר עוד היום