כיצד מחסומי אש ואיטום מעברי אש יגנו על העסק?

רבים מכירים את המשפט האלמותי שטוען כי ההתקפה הכי טובה היא – ההגנה, כאשר הדבר נכון ומתקיים גם בעולם מיגון האש, כאשר פרט לאמצעים אקטיביים שפועלים לכיבוי האש כשלעצמה, חשובים לא פחות הם אמצעי המיגון הפסיביים כאלו שמאפשרים חסימת אש ומונעים מעברי אש שעלולים לאפשר לה להתפתח ולכלות כל הנקלה בדרכה.

כמו כן, בניגוד לאמצעים האקטיביים שידועים לכל כדוגמת ספרינקלרים, מתזים ומטפים, הידע אודות מחסומי אש ואיטום מעברי אש פחות משמעותית בקרב בעלי עסקים ומפעלים, כאשר לאור זאת במאמר הקרוב נרחיב ונעסוק כיצד מחסומי אש ואיטום מעברי אש יכולים להציל את העסק שלכם מנזק חסר תקדים.

מה היא חסימת אש?

בהמשך לכך, בטרם נצלול לאמצעים השונים שבאמצעותם מתקיימת חסימת אש, חשוב להגדירה מלכתחילה ולאפיינה. כלומר, חסימת אש היא למעשה מניעת מעבר של אש מנקודה אחת לאחרת באמצעות חומרים כימיים שמחזיקים בתכונות ייחודיות שמונעות מהאש להתלקח ולהתפשט.

כלומר, כאשר מותקנים מחסומי אש בדמות שרוול ייעודי שמגן על כבלי תקשורת ו/או חשמל, אותם שרוולים למעשה מתנפחים בעת עליית טמפרטורה (כתוצאה משריפה) ומהווים מחסומי אש אקטיביים שמונעים מפגיעה בתשתית החשמל, כמו גם עוצרים ומעכבים את המשך הדליקה.

מהו איטום מעברי אש?

בנוסף לכך, נדבך נוסף בביצור העסק ו/או בית המלאכה כנגד איום האש באופן פסיבי, הוא שימוש באיטום מעברי אש, כלומר הוספת חומר כימי בנקודות שאותם אפיין יועץ הבטיחות כנקודות רגישות ושעלולות להיפרץ, על מנת להגן עליהם וכאמור למנוע את התפשטות השריפה במיוחד בנקודות רגישות.

כחלק מביצוע של איטום מעברי אש נעשה שימוש בקצף פוליאוריטן עמיד לאש, בכריות וקולרים תופחים, כמו גם בצמר סלעים, כחומרים אשר ניתן להתיז ו/או לצפות עימם את הקירות ומעברי האש ובכך למנוע משמעותית את יכולתה להתפשט בבית העסק עצמו.

 

תקן ישראלי 2174 תקן ישראלי 931 ומה שביניהם

כמו כן, עולם חסימת אש סבל בעבר בדומה לשאר המשק הישראלי מבירוקרטיה והיעדר תמימות דעים ככל שזה נוגע לאופן בו התייחסו לעולם תחום מיגון האש כחלק מתקציב פרויקט הבנייה.

ולכן, היה נפוץ לראות יזמים שלמעשה מגלגלים את התמחור כחלק ממיגון האש לקבלן הראשי שמבצע את הפרויקט, כאשר העברה זו לוותה בפריצת תקציבים לעתים תכופות ונשנות. לפיכך, סנונית ראשונה שנועדה להסדיר את הסוגיה היא תקן ישראלי 2174, שזכה לאחרונה להבעת אמון משמעותית מפרויקט היי טאוור שמבוצע על ידי חברת אשטרום, אשר בחרה לפעול לפיו.

במסגרת תקן ישראלי 2174, ניתן למעשה להסדיר ולעגן את תקנות איטום מעברי האש וכל הנלווה להם, בעודו קובע אילו מוצרים איכותיים ונכון לעשות בהם שימוש ואילו לא, כאשר הנושא לא זכה לרצינות והמשקל הראוי לו בהינתן חשיבות הסוגיה והשלכתה הישירה על חיי אדם ונזקים פוטנציאלים עצומים.

כמו כן, הצורך בהסדרה כה דרמטי, עד כדי כך שעד עצם היום הזה נוהגים קבלנים ויזמים לבצע בדיקות מעבדה שאינן בגדר חובה (עובדה שחומקת מעיניהם של מרבית הקבלנים) עבור תקן 931, שמהווה למעשה שמו המקביל של תקן 2174, אף על פי שהבדיקה אינה בגדר חובה כיוון שטרם הסתיים הליך ההתקנה.

 

לסיכום – חסימת אש וחסימת מעברי אש היא אינטרס ראשון במעלה לכל בעל נכס

כפי שניתן להבחין מן הכתוב לעיל, הצורך בהגנה פסיבית ועיבוי פנימי לאפשרות של שריפה היא חסרת תקדים ולא פוסחת על אף פרויקט הנדסי באשר הוא, בין אם מדובר במיגון אש עבור בית מלאכה או מפעל ועד כדי מגדלי מגורים רבי קומות.

החשיבות של עבודה ובנייה על פי התקנים המובילים ובהתחשב בהוראות הספר הכחול נובעות לא רק מהצלת חיי אדם והענקת מיגון אש איכותי יותר, אלא גם מפאת העובדה שחברות ביטוח רבות לא מבטחות ובהתאם לא מפצות לקוחות שמיגנו את בתיהם באופן שאינו עולה בקנה אחד עם העולה בחוק, כאשר לפיכך ”חיסכון” על קיום מיגון אש איכותי וכזה שמכיל חסימת אש ו/או חסימת מעברי אש, עלול להתברר כיקר יותר ובעל נזקים משמעותיים יותר בהמשך.

לפיכך, אילו הנכם בעלי עסק שמתלבטים האם וכיצד לבצע את מיגון האש הרלוונטי עבורכם, מומלץ במידה רבה להכליל כחלק מתוכנית הגנת האש שלכם גם היבטים פסיביים כדוגמת אמצעי חסימת אש ומעברי אש.

צרו קשר עוד היום